Pre všetkých Vás, ktorí milujete cestovanie ako my v redakcii, bolo obdobie pandémie a lockdownov tou najhoršou nočnou morou. Našťastie sme na prahu letnej sezóny 2024, kedy sa podľa všetkých dostupných informácií cestovatelia rozbehnú do sveta ešte s vačšou vervou ako po minulé roky.
Matúš MILKO
Matúš MILKO
“Mojou srdcovou záležitosťou je Grécko, kam sme s rodičmi chodili na prvé dovolenky...”
HYDROTOUR
Na detaily z pohľadu slovenskej cestovnej kancelárie sa pýtame priamo Matúša Milka, marketingového riaditeľa CK Hydrotour, ale skôr než sa dostaneme k obligátnym otázkam týkajúcim sa aktuálnej sezóny z pohľadu CK, ho trocha vyspovedáme aj súkromne.
Otázky a odpovede
REDAKCIA: Povedzte nám pár slov o sebe, ako ste sa dostali k práci vo Vašej spoločnosti a hlavne, čo pre Vás znamenalo slovo „cestovanie“ predtým a teraz, keď na vysokej pozícií, kde je predpoklad, že sa aj veľa cestuje. Prípadne či v slove „cestovanie“ pocitujete zmenu pohľadu.
Cestovanie je súčasťou môjho života od útleho destva. Keď som mal 5 rokov, môj otec založil cestovnú kanceláriu Hydrotour. Myslím si, že cestovanie nám otvára myseľ, vďaka nemu sme tolerantnejší a vďačnejší.
REDAKCIA: Každému je zrejmé, že ste precestoval kus sveta. Je nejaká konkrétna krajina, lokalita alebo mesto, ktoré Vám prirástlo k srdcu? Také, kam môžete chodiť opakovane a vždy to bude pre Vás srdcovka? A prečo je to práve uvedené miesto?
Každá krajina má svoje krásne miesta, ktoré sa oplatí objaviť. Ak by som mal spomenúť jednu krajinu okrem Slovenska, tak by to bolo pravdepodobne Grécko, kam sme s rodičmi chodili na prvé dovolenky a práve preto to bude vždy pre mňa špeciálne miesto. A zároveň to bola aj prvá zahraničná dovolenková destinácia, ktorou Hydrotour začínal. Určite však súzniem s pravidlom, že nezáleží kde, ale s kým.
REDAKCIA: Ešte ostaneme chvíľu pri Vašom súkromí... Aký typ dovolenky preferujete v súkromí Vy sám/sama ako človek a nie ako zástupca známej spoločnosti? Je to rodinná dovolenka alebo ste skôr typ poznávacích zájazdov, prípadne „batoh na plecia“ a sólo cesta a pod. Ako je to teda s Vami?
Preferujem kombináciu všetkého čo ste práve vymenovali, ideálne všetko vrámci jednej dovolenky😊 Sú chvíle, keď potrebujeme všetci vypnúť na oddychovej dovolenke, inokedy radi poznávame krajinu, či vyhľadávame dobrodružné zážitky.
REDAKCIA: Pomaly prejdeme k otázkam z pohľadu marketingu Vašej spoločnosti. Nebudeme sa však pýtať na časy Covidu, to už bolo rozoberané z každej strany. My sa skôr spoločne pozrime na aktuálnu sezónu. Koncom minulého roka sa spustil u všetkých touroperátorov predaj zájazdov na letnú sezónu 2024 a súbežne s tým sa ponúkala aj tzv. Exotika. To znamená zájazdy v medziobdobí (jeseň - jar). Vačšina kancelárií tam ponúka už pre dovolenkárov známe destinácie ako SAE, Egypt, Omán a pod. O ktoré krajiny bol najväčší záujem u Vás v rámci tohto mimosezónneho obdobia.
Našou snahou je neustále prinášať slovenským dovolenkujúcim nové miesta, nové zážitky, nové kultúry. Takými destináciami určite boli exotické Kapverdy v roku 2012, Omán v roku 2016, Gambia v roku 2018, Senegal v roku 2022, či najnovšie Bahrajn v roku 2023. V rámci mimosezónneho obdobia je túto zimu najväčší záujem práve o spomínané destinácie Omán a Bahrajn.
REDAKCIA: Máte v šuplíku pripravené aj nejaké novinky na jeseň 24, alebo to ešte nechcete prezrádzať? Prídete aj Vy s vlastnými diaľkovymi letmi Airbusom :-), alebo je pre Vás dôležitejší kvalitný výber hotelov, širšia ponuka destinácií a hodnota pridaných služieb pre klientov?
Všetko čo ste spomenuli je pre nás dôležité. Cestovný ruch je práca ludí pre ludí a medziludské vzťahy sú mimoriadne dôležité.
Preto dávame vysokú prioritu práve výberu našich zamestnancov, či už animátorov, delegátov, alebo zamestancov na pobočkách a centrále.
Široká, diverzifikovaná ponuka destinácií je v dnešnej dobe veľmi dôležitá
a rovnako aj naše služby, vďaka ktorým sa k nám hostia každoročne radi vracajú. Novinky na prichádzajúce obdobie si však zatiaľ nechám pre seba 🙂
REDAKCIA: Tak a sme už v aktuálnej sezóne 2024. Tak si povedzme najprv pár čísel. Ako je na tom doteraz predaj a ktoré destinácie tento rok vedú rebríček obľúbenosti vo Vašej CK?
Populárne sú už tradične obľúbené destinácie ako Turecko, Grécko, Jordánsko, Cyprus, španielska Andalúzia, ostrovy Malorka i Menorka, či talianske ostrovy Sardínia a Sicília. Novinkou tejto sezóny je Tunisko, ktoré sa od spustenia predaja teší vysokému záujmu, rovnako ako spomínané exotické destinácie Omán a Bahrajn, či Kapverdské ostrovy.
REDAKCIA: Po minulé roky bolo zvykom, že veľká časť klientov čakala do poslednej chvíle s nákupom letnej dovolenky na tzv. Last Minute prípadne dokonca až na Ultra Last Minute. Zmenilo sa niečo v tomto smere? Aký je aktuálny pomer týchto dvoch skupín klientov a prípadne môžete povedať, prečo je pre Vášho klienta výhodnejšie kúpiť si svoju dovolenku už počas First Minute?
Áno, cestujúci zažili v minulých rokoch na vlastnej koži, že vo väščine hotelov je krátko pred dovolenkou nemožné nájsť voľné kapacity. Pri skorom nákupe tzv “First Moment” si môžu klienti vyberať zo širokej ponuky zájazdov, k dispozícii sú napr. aj rodinné izby, ktoré v lete bývajú na 99% vypredané.
Čakať do poslednej chvíle sa nemusí vyplatiť. Platí, že čím bližšie k letnej sezóne, tým je menej možností. Pri nákupe na poslednú chvílu musí byť klient pripravený, že si nebude môcť vyberať a bude sa musieť viac-menej prispôsobiť ponuke.
REDAKCIA: Vaša CK je podľa nás známa tým, že má dobre prepracovaný marketing a cielene sa zameriavate na emóciu pri nákupe dovolenky. Je to vidieť na Vašich reklamných kampaniach, na tom ako pracujete s klientami, ste často v rozhovoroch, médiách a pod. Je podľa Vás emócia doležitejšia ako napríklad cena, alebo čo je tým impulzom na nákup dovolenky práve u Vašich klientov.
Hostia môžu zabudnúť názov hotela v ktorom dovolenkovali, ale nezabudnú ako sa na tej dovolenke cítili. Impulz na nákup dovolenky častokrát vychádza z predchádzajúcej pozitívnej skúsenosti, z odporúčania známych, alebo sa inšpirujú napr. na sociálnych sieťach a chcú vedieť viac o konkrétnej destinácii, alebo ponuke.
REDAKCIA: Poďme späť k dovolenkám v tejto sezóne. Je štatisticky potvrdené, že dovolenku v lete využívajú najviac rodičia s deťmi. Je niečo nové v ponuke pre túto skupinu dovolenkárov na čo by ste chcel upozorniť?
Skvelou správou pre rodiny s deťmi je, že rozširujeme program animačného tímu Klub Leto o nové kreatívne aktivity, či zvyšujeme počet hotelov napr. s unikátnymi vedeckými workshopmi.
Túto letnú sezónu budeme mať takmer 120 animátorov v 50 hoteloch a deti sa majú na čo tešiť 😊
REDAKCIA: Pri letných dovolenkách a špecificky pri nákupe letnej dovolenky rozhoduje často ponuka tzv. odletových letísk. Tých na Slovensku až tak veľa nemáme, ale napriek tomu, môžete nám povedať odkiaľ sa dá s Vami letieť na letnú dovolenku a či je to aj pre Vašich klientov dôležitý argument?
S CK Hydrotour môžete letieť na svoju dovolenku v letnej sezóne 2024 z Bratislavy, Košíc a Popradu. Odletové miesto je často pochopiteľne rozhodujúcim argumentom pri objednávke zájazdu.
REDAKCIA: Z osobnej profesionálnej skúsenosti pre inú CK vieme, že už počas leta, kým my „bežní” ľudia v plnom prúde dovolenkujeme, tak v CK sa už pilne pracuje na novej ponuke na ďalší rok 2025. Predpokladám, že je to tak aj u Vás. Preto otázka - kedy plánujete spustiť predaj dovoleniek na sezónu 2025?
Klasicky plánujeme spustiť predaj letnej sezóny 2025 ku koncu letnej sezóny 2024.
REDAKCIA: Do Covidu bolo zvykom, že každá CK vydávala svoj vlastný katalóg na leto. Kedže sa vtedy obmedzilo cestovanie, bolo logickým krokom zrušenie vydávania tlačených katalógov, ale sme už späť a môžeme cestovať bez obmedzení. Máte v pláne vrátiť sa naspať k tlačenému katalógu, ktorý si može klient zobrať domov a v pohodlí prezerať a porovnávať, alebo sa už v tejto variante neplánujete vrátiť? Prípadne chystáte v tomto smere niečo nové? Digitálny interaktívny katalóg s videami, galériami, prepojením na webstránku a pod.?
Ku tlačenému katalógu sa neplánujeme vrátiť. Toto rozhodnutie šetrí životné prostredie, nepochybne z našej strany aj čas, energie a finančné náklady, ktoré môžeme investovať do zlepšovania produktu pre našich hostí.
Rýchla voľba
More / Hory ?
... MorePolpenzia / All inclusive
... PolpenziaMiestna / Európska kuchyňa
... MiestnaPláž / Mesto
... MestoKontinent / Ostrov
... KontinentĎakujeme za rozhovor a želáme veľa spokojných klientov.